Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Prešove (RÚVZ PO)

má územnú pôsobnosť pre okresy Prešov a Sabinov.

Ako orgán verejného zdravotníctva v krajskom sídle odborne a metodicky vedie a koordinuje činnosť regionálnych úradov verejného zdravotníctva v Prešovskom kraji a zabezpečuje pre ne laboratórne činnosti a diagnostiku.

RÚVZ PO je rozpočtová organizácia, ktorá je finančnými vzťahmi napojená na rozpočet ministerstva zdravotníctva, riadi a za jeho činnosť zodpovedá regionálny hygienik, ktorý je zároveň aj generálnym tajomníkom služobného úradu.

Regionálnym hygienikom je Mgr. Jozef Varga, MPH.

Aktuality

Späť Svetový deň zdravia 2024: Moje zdravie, moje právo - Hýbte sa, hýbte sa!

Hýbte sa, hýbte sa!

Čo by sme mali robiť, aby sme boli zdraví? Odpoveď je trochu „zložitejšia“. Zdravie nie je len stav bez chorôb, ale aj pocit pohody v rámci fyzického, duševného a sociálneho rozmeru života.

Siedmy apríl sa spája so Svetovým dňom zdravia. Tohtoročnou témou je „Moje zdravie, moje právo“ ". Vyjadruje princíp, že každý jednotlivec má právo na ochranu a podporu svojho zdravia. Ide o výzvu k zabezpečeniu rovnakých možností a práv na zdravie pre všetkých ľudí bez ohľadu na ich sociálne, ekonomické alebo iné okolnosti.

Aj chôdza je liek...

Hýbte sa! Nemusíte prekonávať extrémne výkony,  stačí aj obyčajná prechádzka.. Či už ide o cvičenie vo „fitnesku“, kolektívny šport, alebo  prechádzky so psom, robíte to v prospech zdravia! Pohyb v každej forme skúmajú vedci už dlhé roky, a ako sa ukazuje, pravidelný pohyb v jeho najrôznejších formách má nesporné množstvo benefitov pre naše fyzické, ale aj psychické zdravie. Výsledky mnohých štúdií poukazujú na fakt, že cielený pohyb sa môže uplatňovať i v liečbe najrôznejších, dokonca aj veľmi závažných diagnóz.

Nedostatočná fyzická aktivita môže viesť k nárastu hmotnosti a následne k obezite. To zvyšuje riziko vzniku mnohých chorôb, ako sú srdcové choroby, cukrovka typu 2, vysoký krvný tlak a ďalšie metabolické poruchy. Nedostatok pohybu môže oslabiť srdcový sval a zvýšiť riziko srdcových ochorení, ako sú infarkty, ischemická choroba srdca a arytmie.
Nedostatok pohybu môže ovplyvniť citlivosť organizmu na inzulín a prispievať k vzniku cukrovky typu 2., môže spôsobiť stratu kostnej hmoty a zvýšiť riziko osteoporózy, čo je stav charakterizovaný oslabenými a krehkými kosťami. Fyzická aktivita uvoľňuje endorfíny, tzv. "hormóny šťastia", ktoré môžu zlepšiť náladu a znížiť úzkosť a depresiu, naopak bez pohybu  môžeme zvýšiť riziko psychických porúch. Nedostatok pohybu môže spôsobiť oslabenie svalov dýchacieho systému a zhoršiť celkovú funkciu pľúc. Niektoré štúdie naznačujú, že nedostatok fyzickej aktivity môže zvýšiť riziko vzniku niektorých typov rakoviny, ako je rakovina hrubého čreva a rakovina prsníka.
Odporúčaným množstvom pohybu pre dospelých je minimálne 150 minút stredne intenzívnej fyzickej aktivity týždenne.

Deň zdravia

Pri príležitosti Svetového dňa zdravia Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Prešove pripravil v obchodnom centre EPERIA MALL v Prešove Deň zdravia.  Odborní pracovníci vám  4. apríla 2024  v čase od 10. – 14. hod. vyšetria celkový cholesterol, zmerajú hodnoty krvného tlaku a pulzu, čaká vás celková analýza tela prístrojom InBODY (zloženie tela – pomer vody, minerálnych látok, proteínov a tukov, z ktorých je ľudské telo zložené, BMI, percentuálny podiel telesného tuku, hodnotenie svalového a tukového tkaniva), dozviete sa o prevencii onkologických ochorení (domáci test na skryté krvácanie v stolici) či pripravené budú ukážky dentálnej hygieny.

Bezplatné vyšetrenie  ponúka aj Týždeň otvorených dverí od 8. do 12. apríla. V Poradni zdravia RÚVZ vás čaká meranie krvného tlaku,  tepovej frekvencie, vyšetrenie krvi - cholesterolu, glukózy, meranie telesnej výšky, hmotnosti, určenie BMI, % tuku v tele a kostrového svalstva, hodnotenie rizikových faktorov spôsobu života, individuálne poradenstvo, analýza stravovania a návrh jedálnička pomocou moderného programu Planeat. Zarezervujte si termín na č.t. 051/75 803 28 alebo mailom po.opz@uvzsr.sk

Aké formy fyzickej aktivity sú vhodné?

Pre bežného človeka existuje mnoho foriem fyzickej aktivity, ktoré môžu byť prospešné pre zdravie a celkový pohybový rozvoj.

  1. Chôdza: Jednoduchá a efektívna forma cvičenia, ktorá sa dá praktizovať takmer kdekoľvek. Stačí si zobrať pár pekných topánok a ísť na prechádzku po svojom okolí.
  2. Beh: Ďalšia skvelá aktivita na zlepšenie kondície a spaľovanie kalórií. Beh môžete vykonávať vo vašom okolí, na bežeckom páse alebo v prírode.
  3. Plávanie: Plávanie je vynikajúce pre celkovú kondíciu a silu tela, a to bez značného namáhania kĺbov. Je to tiež skvelý spôsob, ako sa ochladiť v teplých letných mesiacoch.
  4. Cyklistika: Jazda na bicykli je skvelý spôsob, ako zvýšiť svoju aeróbnú kondíciu a posilniť nohy. Okrem toho je to ekologická a efektívna forma dopravy.
  5. Posilňovanie: Tréning s váhami alebo použitie vlastného tela na posilňovanie svalov môže zlepšiť silu, vytrvalosť a tonizovať telo.
  6. Jogging alebo joga: Aktivity ako jogging alebo joga môžu nielen zlepšiť fyzickú kondíciu, ale aj pomôcť zmierniť stres a zlepšiť duševné zdravie.
  7. Skupinové triedy: Príklady zahŕňajú aerobik, zumba, kickbox alebo iné skupinové tréningy, ktoré vám môžu pomôcť udržať motiváciu a zábavu pri cvičení.

Je dôležité nájsť formu fyzickej aktivity, ktorá vám vyhovuje a ktorú si užijete. Kombinácia rôznych aktivít môže tiež priniesť rôznorodosť a maximalizovať prínosy pre zdravie. Nezabudnite sa pred začatím akéhokoľvek nového cvičenia poradiť so svojím lekárom, najmä ak máte nejaké zdravotné obmedzenia.