Deti a mládež
ÚVZ SR: Chráňte deti pred infekčnými ochoreniami PDF Tlačiť E-mail
Streda, 18 September 2019 07:51

gamesPočet akútnych respiračných ochorení sa každoročne po prázdninách výrazne zvýši, pričom najväčšiu skupinu chorých tvoria päťročné deti. Schopnosť ich organizmu odolávať rôznym patogénom ešte nie je dostatočne vyvinutá a po nástupe do škôlky ochorejú aj viackrát. Najjednoduchšia prevencia je časté umývanie rúk. Naučte deti hygienickým návykom, môžu predísť respiračným ochoreniam, zažívacím ťažkostiam, aj hepatitíde typu A. 


„Materská škola je potenciálne rizikové prostredie pre rýchle šírenie niektorých infekčných, ale aj parazitárnych ochorení. Imunitný systém detí ešte nie je vyvinutý, preto sú náchylnejšie ochorieť,“
vysvetľuje docentka MUDr. Jana Hamade, PhD., vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

„Deti si radi dávajú do úst hračky alebo iné predmety, všetko skúmajú, a tak sa ľahko do organizmu dostanú rôzne patogény. Reakcia imunitného systému dieťaťa na primárnu infekciu, s ktorou sa ešte nestretlo býva prudká, odolnosť získa až po určitom čase, keď si organizmus zvykne na bakteriálnu flóru, ktorá sa vytvorí v kolektíve. Priebeh ochorenia potom už nie je taký závažný a zmierni sa aj početnosť ochorení. Najjednoduchšou prevenciou je časté umývanie rúk, až 80 % infekcií sa šíri špinavými rukami. Obranyschopnosť organizmu posilní aj pravidelný pohyb, zdravá strava, predovšetkým dostatok zeleniny a ovocia. Najúčinnejšiou prevenciou proti infekčným preventabilným ochoreniam je očkovanie dieťaťa v rámci povinného očkovania zodpovedajúce jeho veku a podľa očkovacieho kalendára,“ zdôrazňuje docentka Jana Hamade.

Čítať celý článok...
 
ÚVZ SR: Ako predchádzať úrazom detí PDF Tlačiť E-mail
Pondelok, 01 Júl 2019 11:36

kidsDeti si úraz najčastejšie spôsobia pádom, najohrozenejšou skupinou sú trinásť až pätnásťroční. Počas prázdnin sa riziko úrazov zvyšuje, prinášame tipy, ako im možno predchádzať.


Štatistiky potvrdzujú, že takmer polovica vážnych detských úrazov sa stáva v dome, v byte, alebo v ich okolí. ,,Počas prázdnin majú deti veľa voľného času na rozličné aktivity, často bývajú rozptýlené, nesústredené a na to, že by sa mohli zraniť, nemyslia. Rodičia by však riziko úrazov podceňovať nemali. Deti sa môžu zraniť v byte, na schodisku, v pivnici, v garáži, na dvore, v záhrade, ale napríklad i pri prácach na stavbe rodinného domu alebo chaty,“ hovorí docentka MUDr. Jana Hamade, PhD., vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ÚVZ SR).

Čítať celý článok...
 
ÚVZ SR: Sezóna pieskovísk je tu. Na čo všetko treba myslieť pri hre detí na pieskovisku PDF Tlačiť E-mail
Piatok, 14 Jún 2019 09:07

toysPrevádzkovatelia zariadení pre deti a mládež aj obce majú povinnosť pieskoviská pravidelne čistiť a udržiavať tak, aby sa na nich deti mohli počas celej sezóny bezpečne hrať. Stav pieskoviska pred vstupom dieťaťa by si mali vizuálne kontrolovať aj rodičia, pomôžu tak minimalizovať možné riziko ochorenia či poranenia dieťaťa.


Orgány verejného zdravotníctva vykonávajú štátny zdravotný dozor na úseku pieskovísk v zmysle zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a jeho vykonávacieho  predpisu – vyhlášky MZ SR č. 521/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na pieskoviská.

,,Podľa tohto zákona majú fyzické osoby – podnikatelia a právnické osoby, ktoré prevádzkujú zariadenie pre deti a mládež povinnosť zabezpečiť pravidelné čistenie a udržiavanie vonkajších i vnútorných priestorov zariadenia pre deti a mládež tak, aby nepredstavovali riziko v dôsledku mikrobiálneho a iného znečistenia,“ hovorí docentka MUDr. Jana Hamade,  PhD., vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Čítať celý článok...
 
ÚVZ SR: Ponúknite deťom vodu, odnaučte ich od sladených a energetických nápojov PDF Tlačiť E-mail
Streda, 12 Jún 2019 10:50

boy_drinking_from_bottleNajvhodnejší nápoj pre deti je voda, na spestrenie pitného režimu im môžete ponúknuť nesladený bylinkový či ovocný čaj alebo nesýtenú minerálnu vodu. Dôležité je, aby mali zdravé nápoje k dispozícii počas celého dňa.


„Dodržiavanie správneho pitného režimu je jedna z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu. Platí to aj pre deti,“
hovorí docentka MUDr. Jana Hamade,  PhD., MPH, MHA, vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

,,Množstvo vody, ktoré detský organizmus potrebuje, závisí aj od veku a hmotnosti. U novorodenca sa pohybuje od 60 do 100 ml na kilogram hmotnosti, u batoľaťa 120 ml/kg, u dieťaťa v predškolskom veku je to 100 ml/kg, v školskom veku 70 ml/kg, neskôr  sa odporúča za 24 hodín vypiť cca 50 ml na kilogram hmotnosti,“ uviedla docentka Jana Hamade.

Čítať celý článok...
 
ÚVZ SR: 4 tipy na úspešné zvládnutie maturitného dňa PDF Tlačiť E-mail
Streda, 22 Máj 2019 08:48

paperMaturitný deň je v živote študentov dôležitým medzníkom. V nasledujúcom texte poradíme, ako ho úspešne zvládnuť. Ponúkame tipy, ako tráviť posledný deň pred maturitnou skúškou, ako v deň „D“ zvládnuť stres či ako podporiť schopnosť sústrediť sa. Rovnako vysvetľujeme, prečo je pred skúškou dôležité zdravo raňajkovať.

Ústna časť maturitných skúšok prebieha na stredných školách v období od 20. mája 2019 do 7. júna 2019.

1.      Deň pred maturitou si doprajte aktívny odpočinok

Deň pred maturitnou skúškou sa študentom všeobecne neodporúča učiť sa, ani si opakovať učebné texty. Nárazové učenie často vedie k nervozite a nepohode, čo je nežiaduce. Študenti by si v tento deň mali dopriať aktívny, nie však príliš záťažový odpočinok. Niekomu pomáha prechádzka na čerstvom vzduchu, inému masáž alebo joga. Rovnako je prospešné vyskúšať niektoré z množstva dýchacích cvičení.

2.      Zdravé raňajky v deň „D“ vás správne naštartujú

Vhodné sú celozrnné cereálie alebo pečivo, banán, nízkotučný jogurt, ovsené vločky, tofu, acidofilné mlieko, tvaroh, orechy, ovocie a zelenina. Ide o potraviny, ktoré zásobujú mozog a telo dostatočným množstvom energie a pomáhajú zabrániť kolísaniu hladiny cukru v krvi. Správne zvolené raňajky dodajú svalom a mozgu energiu potrebnú na zvládnutie požadovaných výkonov. Raňajky by mali obsahovať ľahko stráviteľné bielkoviny, malé množstvo tukov a polysacharidy.

Čítať celý článok...
 
ÚVZ SR: Ochráňte deti pred úrazmi PDF Tlačiť E-mail
Utorok, 19 Február 2019 12:08

winter-1631805_1280Myslite na zdravie detí a predvídajte nebezpečenstvá, ktoré hrozia pri športovaní. Prinášame rady, ako predísť úrazom.

Prvý z troch jarných prázdninových týždňov sa začal a mnohí školáci i predškoláci ich strávia v lyžiarskych strediskách. ,,Pri lyžovaní, snoubordingu, ale aj na korčuliarskej ploche musia mať deti do pätnásť rokov na hlave prilbu, dokáže zabrániť až 85 percentám poranení hlavy. Nešetrite ani na kvalitných chráničoch končatín, malé deti majú ťažisko tela výrazne nižšie ako dospelí, preto ľahšie strácajú rovnováhu a častejšie padajú. Zľadovatené plochy na svahu tomu môžu pomôcť, " upozorňuje docentka MUDr. Jana Hamade, PhD., MPH, MHA, vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Deti často v zápale hry a radosti najprv konajú a až potom premýšľajú. ,,Vždy je dôležité vedieť, akú aktivitu a kde budú deti vykonávať, aj kto zodpovedný bude na ne dohliadať. Ochranné pomôcky pri športe nemajú deti vnímať ako výmysel rodičov a pri prvej príležitosti ich odložiť len preto, že kamarát ich nechce," hovorí doktorka Jana Hamade.

Čítať celý článok...
 
Viac článkov...
<< Začiatok < Dozadu 1 2 3 4 5 6 Dopredu > Koniec >>

Stránka 1 z 6