31. máj 2020: Svetový deň bez tabaku – Tabakový priemysel sa zameriava na novú generáciu PDF Tlačiť E-mail
Napísal Administrator   
Piatok, 29 Máj 2020 09:13

SD_bez_tabaku231. máj je od roku 1987 vyhlásený Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) za Svetový deň bez tabaku.


Témou tohtoročného svetového dňa bez tabaku je ochrana mladších generácií, so zameraním na ochranu mládeže a prevenciu pred fajčením a užívaním nikotínu.


Tabak je smrteľný v akejkoľvek podobe a ohrozuje zdravie každého, kto je vystavený tabakovému dymu. Užívanie nikotínu a tabakových výrobkov zvyšuje riziko rakoviny, kardiovaskulárnych a pľúcnych ochorení. V dôsledku užívania tabaku zomrie každý rok 8 miliónov ľudí, milión úmrtí je spôsobených druhotne – u pasívnych fajčiarov.


Tabakový priemysel sa stále zameriava na novú, mladšiu generáciu:

  • vytvára nové príchute v bezdymových tabakových výrobkoch, shisha a v elektronických cigaretách, ktoré sú príťažlivé pre mladých

  • zacieľuje reklamu a umiestňovanie produktov vo filmoch i prostredníctvom sociálnych médií

  • inovuje tabakové výrobky do elegantného dizajnu výrobkov, ktorými sa snaží prilákať novú generáciu fajčiarov


PRESTAŇTE TERAZ!
#HealthyAtHome - Quitting tobacco


Prečo by ste mali prestať fajčiť a ako to môžete urobiť?


V súčasnej situácii, kedy všetci vnímame prítomnosť pandémie COVID-19, je dôležité uvedomiť si, že fajčiari majú podľa zistení WHO v porovnaní s nefajčiarmi podstatne vyššiu pravdepodobnosť nepriaznivých zdravotných následkov, vrátane toho, že fajčiar môže mať komplikovanejší priebeh ochorenia. Ak chcete znížiť riziká, prestaňte fajčiť už dnes!


V rámci Svetového dňa bez tabaku odborní pracovníci z regionálnych úradov verejného zdravotníctva
poradia záujemcom, ako sa možno zbaviť závislosti od tabaku.

Ľudia, ktorí majú záujem prestať fajčiť, sa môžu obrátiť na Linku pomoci na odvykanie od fajčenia - 0908 222 722. Je k dispozícii každý pracovný deň od 8:00 do 15:00 hod.


Aktívnu akútnu pomoc ponúkajú aj odborníci z vybraných regionálnych úradov verejného zdravotníctva v SR - podchytávajú ľudí vo fáze rozhodovania sa, aj tým, ktorí zažívajú abstinenčnú krízu. Ponúkajú individuálne i skupinové poradenstvo ako prestať fajčiť pomocou metód a psychologických techník, uskutočňujú vyšetrenia smokerlyzerom či spirometriu.


Predtým, ako prestanete
:

- majte dostatok dôvodov na to, aby ste s tabakom prestali

- zmeňte životný štýl, doprajte si viac fyzickej aktivity, pite viac vody


Čo vás čaká:

  • môžu sa dostaviť abstinenčné príznaky, sú však iba dočasné, môžu trvať 1 - 2 týždne

  • chuť na cigaretu sa môže u dlhodobého fajčiara objaviť aj po mesiaci, najmä v situáciách, kedy ste automaticky siahali po cigarete alebo tabaku


Ako prestať:

  • predtým, ako prestanete, znižujte postupne počet vyfajčených cigariet, ak sa vám to podarí, máte vyššiu šancu prestať

  • zo začiatku sa vyhýbajte miestam, kde dostávate chuť na cigaretu

  • každý deň pred dňom, kedy úplne prestanete s cigaretou, odďaľujte zapálenie prvej cigarety a určite si vopred maximálnu hranicu vyfajčených cigariet s výhľadom na najbližšie dni


Deň „D“:

  • oddnes prestávate fajčiť. Ste pevne rozhodnutý a máte dostatok dôvodov na skoncovanie s tabakom. Výhody zanechania fajčenia sú pre vás v pomere s fajčením presvedčivé.

  • zbavte sa tabaku, zápaliek, zapaľovačov a popolníkov v najbližšom okolí

  • oznámte najbližšiemu okoliu, že oddnes nefajčíte

  • odkladajte si peniaze, ktoré by ste inak investovali do kúpy tabaku a na konci týždňa si kúpte z našetrených peňazí vec, ktorá vás poteší


V prvých dňoch:

  • vyhýbajte sa alkoholu, káve a nápojom, pri ktorých ste si zvykli zapáliť cigaretu

  • pite veľa čistej vody a ovocných džúsov

  • vyhýbajte sa miestam, kde ste boli zvyknutý fajčiť, zmeňte prostredie, venujte viac času fyzickej aktivite a prechádzkam v prírode

  • v období prvých týždňov sa vyhýbajte situáciám a ľuďom, s ktorými ste zvykli fajčiť


Nové zvyky:

  • vráťte sa k pôvodným koníčkom a k ručným prácam, pri vykonávaní fyzickej aktivity nebudete myslieť na tabak

  • starajte sa o svoje zdravie, choďte na masáž, cvičte, jedzte viac ovocia a zeleniny

  • hovorte viac s okolím s okolím o nefajčení, majte človeka, ktorý vás pri odvykaní bude podporovať



Otázky a odpovede sú dostupné na tejto internetovej adrese:

Krátke informačné videá od WHO sú dostupné na tejto internetovej adrese:



Text pripravil: Odbor podpory zdravia a výchovy k zdraviu ÚVZ SR