Kto je prítomný

Máme online 781 hostí 

Štatistika

Členovia : 4
Článkov : 2787
Počet zobrazení obsahu : 13984377

Leták – Zdravie vo vašich rukách

Reklamný prúžok

Leták - Zdravý tanier

Reklamný prúžok

Leták - Čo by ste mali vedieť o ftalátoch

Reklamný prúžok

Leták - Salmonelóza a exotické zvieratá

Reklamný prúžok

Ako sa chrániť pred kliešťom - deti

Reklamný prúžok

Ako sa chrániť pred kliešťom - verejnosť

Reklamný prúžok

SAR PES TE ARAKHEL LE KLIEŠŤOSTAR

Reklamný prúžok

Leták - Od srdca k srdcu

Reklamný prúžok

SAR TE NA CHUDEL E CHRIPKA

Reklamný prúžok

Leták - Hemoragická horúčka Ebola - september

Reklamný prúžok

Leták - Soľ nie je nad zlato

Reklamný prúžok

Pexeso : zdravé a nezdravé potraviny

Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok
Reklamný prúžok

Dotazníky a tlačivá

Kalendár

posledný mesiac júl 2020 budúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
week 27 1 2 3 4 5
week 28 6 7 8 9 10 11 12
week 29 13 14 15 16 17 18 19
week 30 20 21 22 23 24 25 26
week 31 27 28 29 30 31

Očkovací kalendár na rok 2020

Reklamný prúžok

Význam očkovania – Choroby, ktorým môžeme vďaka očkovaniu predchádzať

Reklamný prúžok

Leták - Ako predísť chrípke

Reklamný prúžok

Leták - Chrípka

Reklamný prúžok

Leták - Chrípka seniori

Reklamný prúžok

Leták - Chrípka zdravotníci

Reklamný prúžok

Leták - Preplávajme bezpečne letom

Reklamný prúžok

Leták - Kúpte sa pri bazéne zdravšie

Reklamný prúžok

Akrylamid v potravinách

Reklamný prúžok

Výživovo-pohybové koleso

Reklamný prúžok

Osýpky sú vážne ochorenie

Reklamný prúžok

Leták - Syfilis

Reklamný prúžok

Leták - Päť zásad pre bezpečnejšie potraviny

Reklamný prúžok

Leták "Pre Vaše zdravie, pre Vás"

Reklamný prúžok

Úrad verejného zdravotníctva SR jeho činnosti a aktivity

Reklamný prúžok

Leták - Čo znamenajú symboly a značky na plastových obalových materiáloch

Reklamný prúžok
31. máj 2020: Svetový deň bez tabaku – Tabakový priemysel sa zameriava na novú generáciu Tlačiť E-mail
Piatok, 29 Máj 2020 09:13

SD_bez_tabaku231. máj je od roku 1987 vyhlásený Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) za Svetový deň bez tabaku.


Témou tohtoročného svetového dňa bez tabaku je ochrana mladších generácií, so zameraním na ochranu mládeže a prevenciu pred fajčením a užívaním nikotínu.


Tabak je smrteľný v akejkoľvek podobe a ohrozuje zdravie každého, kto je vystavený tabakovému dymu. Užívanie nikotínu a tabakových výrobkov zvyšuje riziko rakoviny, kardiovaskulárnych a pľúcnych ochorení. V dôsledku užívania tabaku zomrie každý rok 8 miliónov ľudí, milión úmrtí je spôsobených druhotne – u pasívnych fajčiarov.


Tabakový priemysel sa stále zameriava na novú, mladšiu generáciu:

  • vytvára nové príchute v bezdymových tabakových výrobkoch, shisha a v elektronických cigaretách, ktoré sú príťažlivé pre mladých

  • zacieľuje reklamu a umiestňovanie produktov vo filmoch i prostredníctvom sociálnych médií

  • inovuje tabakové výrobky do elegantného dizajnu výrobkov, ktorými sa snaží prilákať novú generáciu fajčiarov


PRESTAŇTE TERAZ!
#HealthyAtHome - Quitting tobacco


Prečo by ste mali prestať fajčiť a ako to môžete urobiť?


V súčasnej situácii, kedy všetci vnímame prítomnosť pandémie COVID-19, je dôležité uvedomiť si, že fajčiari majú podľa zistení WHO v porovnaní s nefajčiarmi podstatne vyššiu pravdepodobnosť nepriaznivých zdravotných následkov, vrátane toho, že fajčiar môže mať komplikovanejší priebeh ochorenia. Ak chcete znížiť riziká, prestaňte fajčiť už dnes!


V rámci Svetového dňa bez tabaku odborní pracovníci z regionálnych úradov verejného zdravotníctva
poradia záujemcom, ako sa možno zbaviť závislosti od tabaku.

Ľudia, ktorí majú záujem prestať fajčiť, sa môžu obrátiť na Linku pomoci na odvykanie od fajčenia - 0908 222 722. Je k dispozícii každý pracovný deň od 8:00 do 15:00 hod.


Aktívnu akútnu pomoc ponúkajú aj odborníci z vybraných regionálnych úradov verejného zdravotníctva v SR - podchytávajú ľudí vo fáze rozhodovania sa, aj tým, ktorí zažívajú abstinenčnú krízu. Ponúkajú individuálne i skupinové poradenstvo ako prestať fajčiť pomocou metód a psychologických techník, uskutočňujú vyšetrenia smokerlyzerom či spirometriu.


Predtým, ako prestanete
:

- majte dostatok dôvodov na to, aby ste s tabakom prestali

- zmeňte životný štýl, doprajte si viac fyzickej aktivity, pite viac vody


Čo vás čaká:

  • môžu sa dostaviť abstinenčné príznaky, sú však iba dočasné, môžu trvať 1 - 2 týždne

  • chuť na cigaretu sa môže u dlhodobého fajčiara objaviť aj po mesiaci, najmä v situáciách, kedy ste automaticky siahali po cigarete alebo tabaku


Ako prestať:

  • predtým, ako prestanete, znižujte postupne počet vyfajčených cigariet, ak sa vám to podarí, máte vyššiu šancu prestať

  • zo začiatku sa vyhýbajte miestam, kde dostávate chuť na cigaretu

  • každý deň pred dňom, kedy úplne prestanete s cigaretou, odďaľujte zapálenie prvej cigarety a určite si vopred maximálnu hranicu vyfajčených cigariet s výhľadom na najbližšie dni


Deň „D“:

  • oddnes prestávate fajčiť. Ste pevne rozhodnutý a máte dostatok dôvodov na skoncovanie s tabakom. Výhody zanechania fajčenia sú pre vás v pomere s fajčením presvedčivé.

  • zbavte sa tabaku, zápaliek, zapaľovačov a popolníkov v najbližšom okolí

  • oznámte najbližšiemu okoliu, že oddnes nefajčíte

  • odkladajte si peniaze, ktoré by ste inak investovali do kúpy tabaku a na konci týždňa si kúpte z našetrených peňazí vec, ktorá vás poteší


V prvých dňoch:

  • vyhýbajte sa alkoholu, káve a nápojom, pri ktorých ste si zvykli zapáliť cigaretu

  • pite veľa čistej vody a ovocných džúsov

  • vyhýbajte sa miestam, kde ste boli zvyknutý fajčiť, zmeňte prostredie, venujte viac času fyzickej aktivite a prechádzkam v prírode

  • v období prvých týždňov sa vyhýbajte situáciám a ľuďom, s ktorými ste zvykli fajčiť


Nové zvyky:

  • vráťte sa k pôvodným koníčkom a k ručným prácam, pri vykonávaní fyzickej aktivity nebudete myslieť na tabak

  • starajte sa o svoje zdravie, choďte na masáž, cvičte, jedzte viac ovocia a zeleniny

  • hovorte viac s okolím s okolím o nefajčení, majte človeka, ktorý vás pri odvykaní bude podporovať



Otázky a odpovede sú dostupné na tejto internetovej adrese:

Krátke informačné videá od WHO sú dostupné na tejto internetovej adrese:



Text pripravil: Odbor podpory zdravia a výchovy k zdraviu ÚVZ SR