ÚVZ SR: Aj počas Vianoc dbajte na zdravé stravovanie Tlačiť E-mail
Streda, 12 December 2018 08:02

cookiePosledné dni roka - Vianoce a Silvester sa obvykle spájajú s prejedaním sa a s príjmom potravín s vyšším obsahom cukrov a tukov. Mnohí skonzumujú väčšie množstvo potravín a často ide o potraviny, ktoré nepatria medzi najzdravšie pochúťky. Nápor na tráviace orgány, ako sú žalúdok a žlčník, možno zmierniť už premysleným výberom základných potravín, surovín i samotnou zdravšou prípravou vianočných jedál.


Prvý krokom k príjemnému ,,stráveniu“ sviatkov je snažiť sa neprejedať, konzumovať pokrmy radšej častejšie v menších porciách a nerobiť si zbytočne veľké zásoby potravín.  Najmä počas nadchádzajúcich sviatkov je potrebné mať na pamäti možné zdravotné riziká, ktoré vzniknú pri nadmernej konzumácii nezdravých pokrmov. Osobitne sa to týka ľudí, ktorí trpia nejakým druhom alergie, cukrovkou, chronickými ťažkosťami s trávením, prípadne majú vysoký krvný tlak alebo cholesterol.


Sladké pokušenia

Vianočné sviatky sa nezaobídu bez sladkých pochúťok. Tradičné sladké recepty je možné pripraviť aj výmenou určitých surovín za zdravšie alternatívy. Namiesto bielej múky použite špaldovú, pohánkovú, alebo celozrnnú pšeničnú. Cukor môžete nahradiť medom, koláče si zdravšie osladíte prirodzene usušeným ovocím.  Jemné pečivo nepečte do hneda, stačí do zlatistého odtieňa, do cesta pridajte surové, nie opražené orechy a semienka. Znížite tak tvorbu akrylamidu, chemickej látky, ktorá sa tvorí najmä v potravinách s obsahom škrobu pri vyšších teplotách pečenia. Konzumácia potravín, ktoré akrylamid obsahujú, potenciálne zvyšuje riziko vzniku rakoviny. Rovnako stačí do zlatista vyprážať aj zemiaky. Predtým ich namočte na niekoľko minút do teplej slanej vody, zníži sa tým množstvo cukru, z ktorého sa tvorí akrylamid.


Zdravšie chutné tipy:

-          pri pečení používajte namiesto bieleho cukru med

-          uprednostnite sušené ovocie, ktoré nebolo chemicky ošetrené, orechy nepražené a nesolené

-          pri fritovaní zemiakov udržiavajte teplotu 160-175 stupňov Celzia, pri opekaní v rúre 180-220 stupňov Celzia


Mäsové dobroty

Zdravšie a pritom chutne môžete pripraviť aj jedlá z mäsa. Predovšetkým skúste menej soliť.  Odborníci odporúčajú prijať v strave denne maximálne 5 gramov soli. Namiesto vyprážania mäso uduste, pečte alebo pripravte na pare a okrem rýb dajte prednosť bielym druhom mäsa. Tradičný zemiakový šalát zahustite namiesto majonézy bielym jogurtom. K mäsu si doprajte veľa zeleniny, dá sa upraviť na mnoho spôsobov. Na Vianoce bývajú doma väčšie zásoby ovocia ako inokedy, skúste si urobiť miešané šaláty, napríklad v kombinácii s odtučneným tvarohom či syrom, alebo namixovať zeleninovo-ovocné šťavy.


Kalorický alkohol

Iba máloktorá návšteva sa zaobíde bez uvítacieho pohára alkoholu. Ustriehnite si popíjanie, alkohol je zdrojom nadbytočnej energie, ale telu nedodá žiadne výživné látky, ani vitamíny a minerály. Navyše, vyvoláva chuť na kalorické pokrmy v podobe ťažších mastných jedál, na sladkosti, či na slané pochúťky.


Prechádzka pomôže aj žalúdku

Počas sviatočných dní neprepadnite úplne lenivosti, ak ich netrávite na horách, vyvážite kalorické prehrešky voči bežnej životospráve prechádzkou, či už s rodinou, s priateľmi, so psíkom, alebo hrou s deťmi  na čerstvom vzduchu. Hodinka pohybu denne vám zlepší náladu, prevetráte si hlavu a pomôžete aj svojmu zdraviu.



letak_akrylamid
Leták - Akrylamid v potravinách
 (pdf)




kalendar_hv2
Leták - Výživovo-pohybové koleso
(pdf)




Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín a kozmetických výrobkov a Referát komunikačný Úradu verejného zdravotníctva SR